Blog

Jak inżynieria zmieniała świat: monumentalne budowle o fascynującej historii

Postęp technologiczny jaki dokonał się na przestrzeni XIX i XX wieku umożliwił budowę architektonicznych perełek, które stały się prawdziwymi symbolami miast, w których powstały i obowiązkowym punktem turystycznych wycieczek. Dziś przyglądamy się historii Statuy Wolności, Mostu Golden Gate i wieży Eiffla.

Z Francji do USA

Dziś trudno sobie wyobrazić panoramę Nowego Jorku, bez imponującej statuy kobiety, stanowiącej symbol wolności. Ustawiony na wyspie Liberty Island posąg, będący darem od rządu Francji dla Stanów Zjednoczonych, upamiętniał 100-lecie uchwalenia „Deklaracji Niepodległości”.

Monumentalna budowla została wzniesiona we Francji, wręczona ambasadorowi USA w Paryżu, a następnie rozmontowana i przetransportowana do Nowego Jorku. Oficjalne odsłonięcie statuy miało miejsce w październiku 1886 roku. Z samym symbolem amerykańskiej wolności wiąże się wiele ciekawostek historycznych. Przede wszystkim Statua Wolności płynęła do Stanów w aż 300 elementach. Środki na jej ustawienie na wyspie pozyskano z publicznej zbiórki wśród Amerykanów. Wykonana z miedzi figura już w 1920 roku w całości pokryła się patyną.

Słynne dzieło inżynierii lądowej

Most Golden Gate to jedna z najbardziej rozpoznawalnych budowli w Stanach. Do użytku oddano go w 1937 roku, kiedy to połączył San Francisco z hrabstwem Marin. Budowla, będąca prawdziwą innowacją jak na tamte czasy, pochłonęła aż 27 milionów dolarów. W tamtych czasach przejazd przez monumentalną budowlę (w jedną stronę) kosztował 50 centów. Był to wówczas najdłuższy i najwyższy most na świecie, zatem podobnie jak Statua Wolności stanowił ważny symbol – w tym przypadku potęgi Stanów Zjednoczonych.

Budowla z okazji paryskiej Wystawy Światowej (1889)

„Żelazna dama”, bo tak czasem nazywa się wieżę Eiffla, jest przez wielu uznawana nie tylko za symbol Paryża, ale i całej Francji. Ta perełka inżynierii była pomysłem pracowników Gustave’a Eiffela, który odkupił od nich prawa do wcześniej opatentowanego projektu. Co ciekawe, ten dowód na wysoki poziom francuskiej myśli technicznej chciano po 20 latach rozebrać, jednak nie dopuścił do tego sam Eiffel.
Wieża była świadkiem wielu przełomowych momentów historii Europy. W czasie I wojny światowej stała się ważnym obiektem militarnym zapewniającym łączność między posterunkami. W 1944 roku Adolf Hitler kazał zburzyć wieżę wraz z całym miastem, do czego na szczęście nie doszło.

Premiera cyklu „Jak inżynieria zmieniała świat” na Polsat Viasat History we wtorek 9 lipca o 21:00. Jeśli interesują Was także starożytne dzieła inżynierii, polecamy nasz artykuł „Sekrety dawnych budowniczych: cud rzymskiej architektury”

Autor: Zuzanna Pęksa

Zwiastun

Program

Żadnych programów

Gdzie nas oglądać

Streszczenie

Jak inżynieria zmieniała świat

Ta seria przybliża nam słynne budowle i konstrukcje, które ukształtowały i zdefiniowały współczesny świat. Od mostu Golden Gate po Kanał Panamski, od amerykańskiej kolei transkontynentalnej po Statuę Wolności i wiele innych projektów: poznamy historie genialnych wizjonerów stojących za najbardziej niezwykłymi konstrukcjami ostatnich dwóch stuleci. Usłyszymy o trudnościach pozornie nie do pokonania, zaciekłej rywalizacji, wielkich ego, polityce i genialnych innowacjach, które sprawiły, że przyszłość stała się możliwa…

Powiązane programy