Dawne, luksusowe środki transportu nie bez powodu są źródłem fascynacji. Zwłaszcza, jeśli powiązane są z nimi liczne tajemnice, a współcześnie nie mamy już możliwości, by…
Dawne, luksusowe środki transportu nie bez powodu są źródłem fascynacji. Zwłaszcza, jeśli powiązane są z nimi liczne tajemnice, a współcześnie nie mamy już możliwości, by wybrać się nimi w podróż. Nie inaczej jest w przypadku Titanica, który zatonął podczas dziewiczego rejsu oraz kolei Orient Express przeznaczonej niegdyś dla najbogatszych.
Przeczucia odnośnie Titanica
Choć od tragicznej katastrofy Titanica minęło niemal 110 lat, historia statku i jego pasażerów wciąż fascynuje wiele osób. Luksusowy transatlantyk wyruszył w swój pierwszy i ostatni rejs w kwietniu 1912 roku. W 1997 roku reżyser James Cameron przypomniał dramatyczne losy Titanica w filmie, który przyciągnął do kin wielbicieli tajemnic i historii o miłości.
Obecnie we wraku Titanica wciąż znajduje się wiele przedmiotów należących do pasażerów, ale od 35 lat nie natrafiono na ich kości. Według zwolenników teorii spiskowych było sporo znaków, które zapowiadały katastrofę. Podobno wiele osób przed podróżą odczuwało silny niepokój – tym tłumaczono nawet niektóre zwroty biletów.
Nie jest sekretem, że niektóre osoby miały związane z tragicznym zdarzeniem przypadki proroczych snów, a lata wcześniej (w 1898 roku) powstała książka Morgana Robertsona opisująca niemal jeden do jednego bardzo podobne zderzenie statku z górą lodową. Pojawił się też bardziej materialny znak – wychodząc z portu Titanic prawie zderzył się z innym statkiem, co także odebrano za zły omen.
Luksusowy Orient Express
Innym wyjątkowym środkiem transportu był bez wątpienia Orient Express. Tajemniczy pociąg posłużył nawet za miejsce akcji jednej z powieści Agathy Christie, „Morderstwo w Orient Expressie”! Początkowo trasa luksusowego pociągu wiodła z Paryża do Stambułu (ówczesny Konstantynopol).
Taka podróż (nawet przy 80 kilometrach na godzinę, bo do takiej prędkości rozpędzała się lokomotywa) oznaczała 67 godzin w drodze. Na szczęście wielbicielom wojaży udostępniano przeróżne wygody i piękne wnętrza, o które zadbali projektujący pociąg inżynierowie. Podróżni mieli do dyspozycji między innymi kameralne wagony sypialne, wagon restauracyjny słynący ze znakomitej kuchni, palarnię i łazienki. W takich warunkach można było podróżować przez wiele dni!
Oczywiście Orient Expressem jeździły najbogatsze osoby, w tym szpiedzy (wiadomo, że jechała nim między innymi Mata Hari) i koronowane głowy (np. król Karol z Rumunii czy sułtan Abdülhamid II). W 1940 roku Adolf Hitler wybrał wagon 2419 na miejsce podpisania aktu kapitulacji Francji.
Jeśli szukacie głosu ekspertów na temat Titanica, Orient Expressu, czy zaginionej armii wikingów, polecamy styczniowy „Czas na teorie spiskowe” (od poniedziałku do piątku o 21:00 na Polsat Viasat History). W cyklu zobaczycie między innymi odcinek dotyczący Trójkąta Bermudzkiego. Jego historię opisaliśmy w artykule „Mity: tajemnice ludzkości, których nie uznają naukowcy”
Autor: Zuzanna Pęksa