Za każdą wojną stoją obecnie nie tylko wysyłani na front żołnierze i komenderujący nimi generałowie, ale także oczywiście ogromne zaplecze technologiczne. Tak było również w…
Za każdą wojną stoją obecnie nie tylko wysyłani na front żołnierze i komenderujący nimi generałowie, ale także oczywiście ogromne zaplecze technologiczne. Tak było również w przypadku II wojny światowej, kiedy to kluczową rolę odgrywały fabryki wojenne produkujące między innymi samochody pancerne.
Samochód ciężarowy Opel Blitz
W czasach III Rzeszy jednym z najpopularniejszych samochodów wykorzystywanych przez wojska Adolfa Hitlera była produkowana przez Opla ciężarówka Blitz. Jej 3-tonowa wersja, skonstruowana w 1937 roku, idealnie sprawdzała się do przewozu żołnierzy, a także zaopatrzenia.
Łącznie w fabrykach Opla wyprodukowano około 110 000 ciężarówek z różnego typu nadwoziami. Pełniły one między innymi funkcję autobusów, ambulansów i kuchni polowych. Montowano na nich także działka przeciwlotnicze.
Dla ludności cywilnej
W latach 30. minionego wieku rozpoczęto także produkcję auta dla ludności cywilnej, w którego skonstruowanie zaangażował się sam Hitler. Celem dyktatora było zmotoryzowanie Niemiec. Miała to zapewnić produkcja słynnego dziś garbusa, który docelowo miał być tani i wytrzymały.
Inżynierowie byli gotowi z pierwszymi egzemplarzami testowymi w 1935 roku. Początkowo samochody nie trafiły do zwykłych obywateli. Pierwsze egzemplarze przekazano nazistowskim dygnitarzom, a fabryka Volkswagena zaczęła wytwarzać pojazdy dla żołnierzy udających się na front.
Hitler miłośnikiem motoryzacji
Adolf Hitler marzył nie tylko o tym, by zmotoryzować ludność Niemiec, ale też sam był wielkim fanem samochodów. Oczywiście dla przywódcy III Rzeszy przeznaczone były specjalne, opracowane przez najlepszych inżynierów pojazdy opancerzone.
Ulubioną marką Hitlera był Mercedes-Benz, a najsłynniejszym pojazdem opancerzonym, którym jeździł – model 770. Oczywiście w fabryce Mercedesa zadbano, by ten konkretny egzemplarz stanowił jak najbezpieczniejszy środek transportu w razie zamachu. To dlatego inżynierowie wstawili w aucie kuloodporne szyby, użyli grubszej blachy i opracowali opony, które pozwalały na jazdę nawet po ich przebiciu.
Na 3. sezon serialu dokumentalnego „Wojenne Fabryki”, który zainteresuje osoby poszukujące filmów o II wojnie światowej i ówczesnych technologiach, zapraszamy w poniedziałki o 22:05 na Polsat Viasat History. O sezonie 2. przeczytacie w artykule Naftowa obsesja Adolfa Hitlera
Autorka tekstu: Zuzanna Pęksa